Omaha skall precis som Texas Hold´em ha en insats i potten från början för att alltid tvinga till spel. Den tvingade insatsen kallas för mörkar eller blinds efter att spelarna måste lägga in en satsning utan att ha sett sina kort. De två spelarna till vänster om dealern lägger den stora och lilla mörken, blind bets. Eftersom knappen, dealer button, hel tiden flyttas ett steg så flyttas och mörkarna vilket innebär att varje spelare är lilla mörken och stora mörken en gång varje varv. Nivån för mörkarna anges i namnet för spelet. Är spelet exempelvis Omaha $1/$2 innebär det att lilla mörken är $1 och störa mörken är $2.
När de två mörka korten är utdelade innebär systemet med mörkar att spelet redan är igång. För de spelare som följer efter de två som lagt mörkarna återstår nu att se om de vill ge sig in i spelet beroende på de korten som de fått givna. Minsta insatsen i spelet blir alltså i nivå med den stora mörkens storlek. Efter ett varv har passerat med läggningar och satsningar kommer turen tillbaka till personen som lagt lilla mörken. Eftersom hälften av den stora mörken redan ligger inne så behöver alltså inte spelaren satsa lika mycket som övriga spelare för att nå upp till att få spela.
Sist i satsningsomgången bestämmer sig den spelare som lagt in den stora mörken. Har någon spelare höjt insatsen måste han givetvis syna men om alla bara har lagt in samma nivå som han själv kan han välja att antingen passa eller göra ytterligare en satsning. Vidare in i spelet är det alltid den person som lagt lilla mörken som börjar spela förutsatt att han är kvar i spelet.
Mörkar kan ses som ett sätt för spelet att tvinga sina deltagare att vara aktiva. En mörk påverkar ofta inte speciellt mycket till en början men allt eftersom det blir dyrare att spela med högre nivåer får det ofta effekten att bankrullarna försvinner väldigt fort.